Tatabahasa Dalam Pengajaran Bahasa Melayu
1.0 Pengenalan
Penanda
Wacana digunakan untuk memantapkan lagi keutuhan wacana bagi mengaitkan
perenggan dengan perenggan. Selain itu, penanda wacana juga digunakan untuk
mewujudkan kesinambungan antara ayat dengan frasa dalam sesuatu wacana. Aspek penanda wacana akan mempengaruhi pengolahan, struktur
ayat, pemerenggan, kosa kata, dan bahasa secara keseluruhannya yang sangat
diperlukan dalam usaha menghasilkan sebuah karangan atau ucapan yang
baik. Dalam huraian isi, penanda wacana dan pola perlu diberikan perhatian
juga. Penggunaan kata yang sesuai penting supaya huraian pada isi pokok itu
tidak kelihatan terpisah antara satu sama lain. Tegasnya, penanda wacana menyempurnakan tautan isi-isi di
dalam ucapan atau esei.
Dalam bahasa Melayu lama, satu ciri yang
menonjol ialah penggunaan penanda wacana dengan banyaknya. Contohnya ialah maka, syahdan, sebermula, arakian, hatta,
kata sahibul hikayat, dan lain-lain lagi. Penanda-penanda wacana sebegini
jarang-jarang digunakan lagi pada masa ini, kecuali maka dan hatta. Tetapi ini
tidak bererti sudah tidak ada penanda wacana dalam bahasa melayu. Kini timbul
penanda-penanda wacana baharu pula, sesuai dengan perkembangan yang berlaku
kepada bahasa kita.
1
Contoh penanda wacana:
Kata
penghubung
-tetapi -lalu –jika
-serta -agar –supaya -sungguhpun -kerana -walaupun
Penambahan
-dan -sebenarnya
-juga -sekali lagi -bertitik tolak -hal ini-tambah lagi -lebih-lebih lagi
-selain juga
Perbandingan/
Perbezaan
-tetapi -dalam
nada yang berbeza -selain itu -walaupun -sehubungan dengan
-sebagaimana -sebaliknya
-jika dibandingkan dengan -sama dengan
-berbeza dengan
-walau bagaimana sekalipun -selari dengan
-walau
bagaimanapun -setelah dibandingkan dengan -namun demikian
Turutan/
terusan
-pertamanya
-akhirnya -selain itu -keduanya -seterusnya -pertama sekali -selepas itu
-lebih awal dari
itu -lebih penting lagi
Contoh
-contohnya -biar
kita ambil contoh -khususnya-misalnya -mari kita mengambil contoh
-terutamanya-umpamanya
-apa yang dimaksudkan -seperti
Masa
-akhirnya -pada
masa yang sama -sesekali -dewasa ini -pada ketika itu -sebelum ini
-selepas itu
-pada mulanya -semenjak itu -sementara itu -serentak dengan -ada ketikanya
Kesimpulan
-oleh itu -jadi –kesimpulannya
-jika kita tidak -jelaslah -dapatlah disimpulkan bahawa
-kesudahannya -sesungguhnya
-tanpa (penglibatan/ usaha, dan sebagainya.)
-pendek kata
-walaupun -oleh hal yang demikian -ringkasnya -marilah kita
-komitmen semua
pihak -sebagai rumusan -demikianlah -dapatkah kita membayangkan..
2
-kejayaan...bergantung
pada -pada keseluruhannya -sebagai menggulung hujah
-keengganan...
bakal menyaksikan -(peribahasa)
Penanda
wacana umum
-dengan ini
-banyak pihak yang berpendapat -amnya -sememangnya -selaras dengan
-lazimnya -sejajar
dengan sering kali kita -justeru itu -sementelahan pula
-secara
khususnya -pada kebiasaannya
1.1 Definisi
Penanda Wacana
Penanda
wacana merupakan kata, rangkai, kata, atau frasa yang menunjukkan pertalian,
hujah, dan buah fikiran.
Penanda wacana ialah perkataan atau rangkaian perkataan yang
menunjukkan pertalian antara suatu idea dengan idea yang lain dalam ucapan atau
karangan.
Nik Safiah Karim, (2003),
1.2 Konsep Penanda Wacana
Penanda wacana ialah perkataan ataupun rangkaian perkataan yang
berfungsi menghubungkan sesuatu idea, hujah dan pandangan seseorang semasa
menulis ataupun berucap. Seandainya sesuatu wacana berkenaan tidak mempunyai
penanda wacana yang tepat, kesannya seluruh kandungan wacana berkenaan tidak
mempunyai kesatuan dan pertautan yang lengkap.
(Harimurti Kridalaksana, 1982).
Penanda wacana ialah kata atau frasa perangkai ayat. Sementara itu
menghubungkan dua ayat lalu membentuk satu ayat dan antara perenggan. Dapatlah
dirumuskan bahawa penanda wacana merupakan kata hubung antara dua ayat. Fungsi
kata hubung ini ialah menghubungkan dan sekali gus menerangkan apa yang sedang
dikatakan oleh ayat yang mengikutinya dan yang telah dikatakan oleh ayat
sebelumnya. Sementara itu, penulisan penanda wacana harus dikuti tanda koma. Penanda
wacana juga dapat digunakan untuk menghubungkan idea antara perenggan.
Awang Sariyan, (1980)
3
2.0 Jenis-jenis Penanda Wacana
Menurut
Nik Safiah Karim dan rakan-rakan (2010), terdapat sekurang-kurangnya
lima jenis
penanda wacana, iaitu :
(i)
Penanda
penghubung
(ii)
Penanda
rujukan
(iii)
Penanda
penggantian
(iv)
Penanda
leksikal
(v)
Penanda
elipsis atau pengguguran
2.0.1 Penanda Penghubung
Penanda penghubung ialah perkataan atau frasa yang
menghubungkan sesuatu maklumat dengan maklumat yang lain dalam wacana. Sekiranya
penanda wacana hadir pada awal ayat, lazimnya tanda koma (,) digunakan. Contoh
dalam ayat:
a) Guru hendaklah mengajar
dengan menggunakan pelbagai alat bantu mengajar. Di
samping itu, isi pelajaran yang disampaikan hendaklah
menarik.
2.0.2 Penanda
rujukan
Jenis penanda wacana yang kedua ialah penanda
rujukan. Penanda rujukan ialah kata ganti nama yang digunakan bagi merujuk
perkataan dan frasa lain. Contoh dalam ayat:
a) Cikgu
Ali mengajar di Sekolah Kebangsaan Telaga Air. Beliau mengajar di situ
sejak tahun lalu.
2.0.3 Penanda
penggantian
Penanda penggantian ialah perkataan atau frasa
yang menggantikan perkataan atau frasa lain dalam wacana yang sama. Penanda
wacana jenis ini terdiri daripada frasa nama, frasa kerja atau klausa. Contoh
dalam ayat:
a) Ibu
tidak menggalakkan Abu terlalu kerap
menonton televisyen. Mengikut ibu,
melakukan perbuatan itu tidak membawa manfaat. (frasa kerja)
5
2.0.4 Penanda
leksikal
Penanda leksikal pula melibatkan kohensi atau
pertautan antara perkataan atau frasa melalui pengulangan kata. Unsur
pengulangan terdiri daripada pengulangan perkataan yang sama. Pengulangan
perkataan yang sama makna (sinonim) pengulangan yang melibatkan perkataan yang
umum maknanya dengan yang khusus maknanya (hiponim),
Dan pengulangan perkataan yang kehadirannya saling
berkait (kolokasi). Contoh:
a) Pengulangan perkataan yang sama:
- Ayah mengucapkan tahniah kepada abang atas kejayaannya. Kami juga
turut mengucapkan tahniah.
b) Pengulangan sinonim:
- Sungguh cantik pemandangan di tepi laut itu. Semua pengunjung
bersetuju bahawa tempat itu sungguh indah.
c) Pengulangan hiponim
- Pasar tani itu menjual pelbagai jenis
sayur; ada bayam, sawi, kangkung,
dan kubis.
d) Pengulangan kolokasi
- Ahmad gemar menonton filem kung fu.
Adegan yang paling digemarinya ialah adegan berlawan menggunakan senjata dan berlawan menggunakan kaki.
2.0.5 Penanda
elipsis atau pengguguran
Penanda elipsis atau pengguguran melibatkan
pengguguran perkataan atau frasa yang telah dinyatakan dalam ayat sebelumnya.
Contohnya:
a) Pada
minggu lalu Keluarga Ahmad berkelah di
Pantai Pasir Pandak. Demikian
juga keluarga kami.
6
Menurut Dr Adenan Ayob (2011), Terdapat tiga jenis
penanda wacana iaitu:
2.1.1 Menunjukkan
pertautan dari segi kronologi iaitu memberi pengertian kepada
persoalan berkaitan waktu.
Contoh penanda wacana:
lepas itu, lantas, semenjak itu, kini, mula-mula,
kemudian, sebelum, pada zaman dahulu, pada hari esoknya dan sebagainya.
Contoh ayat:
a. Pada zaman dahulu
Kerajaan Melayu Melaka merupakan sebuah kerajaan yang kuat.
2.1.2
Memperjitu
organisasi penulisan iaitu untuk menghubungkan bahagian wacana dengan bahagian
wacana yang lain.
Contoh penanda wacana:
sebagai kesimpulan, untuk
merumuskan, contohnya, tegasnya, dapat dinyatakan bahawa pertama, akhir sekali,
dengan kata lain, dalam hal ini, dalam hubungan ini, untuk menjelaskan lagi dan
sebagainya.
Contoh ayat:
a. Penduduk di negara yang dilanda peperangan
hidup dalam kesengsaraan. Mereka bukan sahaja kehilangan harta benda malahan
anggota keluarga yang tersayang. Contohnya,
ramai penduduk Islam Bosnia terpaksa melarikan diri ke negara jiran
semata-semata untuk untuk menyelamatkan diri daripada menjadi korban
peperangan.
2.1.3
Menghubungkan
fakta dengan fakta atau idea dengan idea yang lain.
Menurut Dr Adenan Ayob (2011) dalam Leman
Ahmad (1984) membahagikan
jenis penanda wacana kepada tiga bahagian
, iaitu:
a. Menambah atau memperluas idea
Contoh penanda wacana:
dan, selanjutnya, di samping
itu, selain itu, lebih-lebih lagi, tambahan pula, begitu juga, seterusnya, satu
lagi dan sebagainya.
7
Contoh ayat:
·
Ratusan
ribu istilah dalam sesuatu bahasa tidak membawa erti tanpa istilah-istilah
tersebut digunakan dalam penulisan, perbincangan, dan penterjemahan. Tambahan pula, istilah yang secara
abstrak dihasilkan oleh jawatankuasa istilah belum tentu sesuai bagi sesuatu
bidang.
b. Menunjukkan pertentangan idea
Contoh penanda wacana:
tetapi, sebaliknya, pada masa
yang sama, walaupun, walau bagaimanapun, walaupun demikian, sama ada,
sebenarnya, namun, dan sebagainya.
Contoh ayat:
·
Adi
dan keluarganya berpindah ke bandar pada akhir tahun lalu. Namun, hatinya masih teringat akan kampung halamannya.
c. Menunjukkan hubungan antara sebab-akibat
dan tujuan-syarat
Contoh penanda wacana:
jadi, oleh sebab itu, disebabkan, oleh yang
demikian, untuk tujuan itu, maka, berikutan itu, dengan demikian, kecuali,
dengan syarat dan sebagainya.
Contoh ayat:
·
Beg
iru bukan beg saya, sebaliknya ia
adalah beg Raju.
3.0 Fungsi-fungsi Penanda Wacana
Nik Safiah Karim, (2010),
menyatakan bahawa penanda wacana mempunyai
empat fungsi, iaitu:
8
3.0.1 Penghubung tambahan
Penghubung tambahan merupakan penghubung
yang memberikan maklumat tambahan kepada sesuatu yang diperkatakan sebelumnya.
Antara penanda wacana jenis ini termasuklah dan, lalu, malahan, tambahan pula,
lebih-lebih lagi, di samping itu, dan selanjutnya. Contoh dalam ayat:
a) Saya telah meneliti cadangan ini dan telah mengambil keputusan untuk
menyokongnya. Tambahan pula,
cadangan tersebut amat bernas sekali.
Dalam ayat ini, tiga perkara yang disebut secara
berurutan iaitu, bahawa saya telah meneliti cadangan ini, saya telah mengambil
keputusan untuk menyokongnya, cadangan tersebut amat bernas. Ketiga-tiga
perkara tersebut dihubungkan dengan kata hubung dan, dan penanda wacana tambahan pula yang berfungsi sebagai unsur
tambahan iaitu, sebagai unsur wacana.
3.0.2 Penghubung
tentangan
Penghubung tentangan ialah penghubung yang
menunjukkan pertentangan maklumat antara suatu yang baharu diperkatakan dengan
sebelumnya dalam wacana yang sama. Antara penanda wacana jenis ini termasuklah
tetapi, sebaliknya, namun, namun begitu, dan walau bagaimanapun. Contoh dalam
ayat:
a) Dalam peperiksaan penggal lalu, prestasi
Ali tidak begitu memuaskan. Walau
bagaimanapun, dia berazam untuk mencuba lagi pada
penggal ini.
Dalam contoh di atas, pernyataan awal ialah bahawa
prestasi Ali tidak memuaskan dan ini boleh dianggap sesuatu yang mengecewakan.
Namun begitu, ayat seterusnya menunjukkan bahawa semangatnya tidak patah dan
bahawa dia akan terus mencuba lagi. Unsur pertentangan ini disampaikan melalui
penanda wacana walau bagaimanapun.
3.0.3 Penghubung
musabab
Penghubung musabab ialah penanda wacana
yang merupakan sebab berlakunya sesuatu. Contoh penanda musabab ialah kerana,
oleh sebab, oleh itu, oleh hal demikian, dengan itu, dan maka itu. Contoh dalam
ayat:
9
a) Pada petang ini saya berasa amat letih
kerana bertungkus-lumus membersihkan rumah yang dilanda banjir kilat. Oleh itu, saya mengambil keputusan
untuk tidak ke latihan bola sepak pada petang ini.
Dalam contoh di atas, pernyataan awal ialah bahawa
badan saya letih. Ini diikuti dengan keputusan bahawa saya tidak akan
menghadiri latihan pada petang tersebut. Pertalian antara dua urutan peristiwa
ini dikaitkan dengan penanda wacana oleh itu yang membawa maksud musabab.
3.0.4 Penghubung
tempoh
Penghubung tempoh ialah penanda penghubung
yang menunjukkan urutan masa atau siri berlakunya sesuatu. Contoh penanda
wacana jenis ini ialah mula-mula, pertama, seterusnya, kemudian, selanjutnya,
selepas itu, maka dan akhirnya. Contoh dalam ayat:
a) Mula-mula, saya
disuruh duduk, kemudian diajak
berbincang, akhirnya dibawa masuk
bertemu dengan majikannya.
Dalam contoh di atas, pernyataan awal ialah saya
disuruh duduk. Ini diikuti dengan diajak berbincang dan dibawa masuk bertemu
dengan majikannya. Pertalian antara tiga urutan peristiwa ini dikaitkan
dengan tiga penanda wacana iaitu
mula-mula, kemudian, dan akhirnya yang membawa maksud tempoh.
Menurut Dr Adenan Ayob
(2011) dalam Leman Ahmad (1984) pula, terdapat empat fungsi utama penanda
wacana yang menunjukkan maksud tambahan, seterusnya, sebab dan ketika.
3.1.1 Penanda wacana untuk
menunjukkan maksud tambahan.
Antara penanda wacana yang membawa maksud tambahan
ialah:
(i)
Ini
bererti
(ii)
Di
samping itu
(iii)
Pendek
kata
(iv)
Malahan
(v)
Tambahan
pula
11
3.1.2 Penanda wacana untuk
menunjukkan maksud sebaliknya
Antara penanda wacana yang menunjukkan maksud
sebaliknya ialah:
(i)
Sesungguhnya
(ii)
Berbanding
dengan
(iii)
Dalam
masa yang sama
(iv)
Sebaliknya
(v)
Walau
bagaimana sekalipun
3.1.3 Penanda wacana untuk
menunjukkan sebab
Antara penanda wacana yang menunjukkan maksud
sebab ialah:
(i)
Berdasarkan
(ii)
Berpegang
pada
(iii)
Sekiranya
begitu
(iv)
Akibatnya
(v)
Kesudahannya
3.1.4 Penanda wacana yang
menunjukkan maksud ketika
Antara penanda wacana yang menunjukkan maksud
ketika ialah:
(i)
Merujuk
(ii)
Berbalik
kepada
(iii)
Akhirnya
(iv)
Sementara
itu
(v)
Sejenak
kemudian
4.0 Penggunaan Wacana dalam Perenggan
Terdapat beberapa fungsi penggunaan
penanda wacana dalam sesuatu perenggan. Di bawah ini, saya kemukakan tiga
petikan yang menggunakan penanda wacana yang menunjukkan empat fungsi utama
penanda wacana.
12
4.0.1 Petikan
1.
Penduduk di negara yang dilanda peperangan
hidup dalam kesengsaraan. Mereka bukan sahaja kehilangan harta benda malahan anggota keluarga yang tersayang. Contohnya, ramai penduduk Islam Bosnia
terpaksa melarikan diri ke negara jiran semata-semata untuk untuk menyelamatkan
diri daripada menjadi korban peperangan. Bagi negara yang bersimpati dengan
nasib mereka seperti Malaysia dan banyak negara lain akan memberi bantuan. Di samping itu, Malaysia juga
menyediakan penempatan khas kepada rakyat Bosnia yang dibawa ke sini. Mereka
akan dijaga dan diberi layanan istimewa sama seperti negara ini. Tambahan pula, rakyat Malaysia menerima
dan begitu bersimpati dengan nasib rakyat Bosnia ini.
Malahan
-
Contoh
ayat topik:
Mereka
bukan sahaja kehilangan harta benda.
-
Contoh
ayat huraian:
Mereka bukan sahaja kehilangan harta benda
malahan anggota keluarga yang tersayang.
Penggolongan penanda wacana:
-
Penanda
wacana ”malahan” tergolong sebagai penanda penghubung tambahan, yang merupakan
maklumat tambahan kepada sesuatu perkara yang diperkatakan sebelumnya.
Di samping itu
-
Contoh
ayat topik:
Bagi negara yang bersimpati dengan nasib
mereka seperti Malaysia dan banyak negara lain akan memberi bantuan.
-
Contoh
ayat huraian:
Di samping itu, Malaysia juga menyediakan
penempatan khas kepada rakyat Bosnia yang dibawa ke sini.
13
Penggolongan penanda wacana:
-
Penanda
wacana ”di samping itu” tergolong sebagai penanda penghubung tambahan, yang
merupakan maklumat tambahan kepada sesuatu perkara yang diperkatakan
sebelumnya.
-
4.0.2 Petikan
2.
Terima kasih Tuan Pengerusi Majlis, para hakim
yang bijaksana dan para hadirin yang dihormati. Tajuk syarahan saya pada hari
ini ialah, ”Kelalaian Punca kebakaran”.
Hadirin yang dihormati,
Lalai
adalah satu sikap yang tidak baik. Kebakaran mungkin berpunca daripada banyak
perkara. Namun begitu, kelalaian
adalah penyebab utama kebakaran.
Kita
lihat sahaja di rumah, kita sering menggunakan ubat nyamuk, dapur gas, lilin,
barangan elektrik dan sebagainya. Kelalaian kita semasa menggunakan alat-alat
ini boleh menyebabkan berlakunya kebakaran di rumah. Lebih-lebih lagi, kanak-kanak yabg tidak diawasi oleh ibu bapa
semasa menggunakan alat-alat tersebut.
Selain itu, sikap acuh tidak acuh dalam
menyediakan alat pemadam api di rumah juga menyebabkan tahap keselamatan
diabaikan. Sikap sebegini tidak harus ada dalam diri kita.
Justeru,
tanamkan ikap prihatin dalam diri kita sebagai langkah berjaga-jaga dalam apa
juga perkara. Kebakaran dapat dielakkan jika kita sentiasa berwaspada.
Akhir sekali, saya ingin menegaskan
bahawa api semasa kesil menjadi kawan, apabila besar menjadi lawan. Oleh itu, elakkan kelalaian supaya
tidak berlaku kebakaran.
Sekian, terima kasih.
14
Namun begitu
-
Contoh
ayat topik:
Kebakaran
mungkin berpunca daripada banyak perkara.
-
Contoh
ayat huraian:
Namun begitu, kelalaian adalah penyebab
utama kebakaran.
Penggolongan penanda wacana:
-
Penanda
wacana ”namun begitu” tergolong sebagai penanda penghubung tentangan, yang menunjukkan maklumat antara
suatu yang baharu diperkatakan dengan yang sebelumnya dalam wacana yang sama.
Akhir sekali
-
Contoh
ayat topik:
Kebakaran
dapat dielakkan jika kita sentiasa berwaspada.
-
Contoh
ayat huraian:
Akhir sekali, saya ingin menegaskan bahawa
api semasa kesil menjadi kawan, apabila besar menjadi lawan.
Penggolongan penanda wacana:
-
Penanda
wacana ”akhir sekali” tergolong sebagai penanda penghubung tempoh, yang menunjukkan urutan masa atau
siri berlakunya sesuatu.
4.0.3 Petikan 3.
Semua objek di angkasa
bergerak di atas paksi dan orbit masing-masing. Hal yang demikian ini menjadikan sistem suria begitu harmoni dan
menakjubkan. Kita mesti memikirkan betapa luasnya alam semesta dan betapa
teraturnya sistem suria.
15
Hal yang demikian ini
-
Contoh
ayat topik:
Bumi sentiasa berputar di atas paksinya.
-
Contoh
ayat huraian:
Hal yang demikian ini menyebabkan berlakunya siang
dan malam.
Penggolongan penanda wacana:
-
Penanda
wacana ”hal yang demikian ini” tergolong sebagai penanda penghubung musabab,
yang merupakan sebab berlakunya sesuatu.
5.0 Cadangan Aktiviti
Aktiviti Penanda Wacana dan Frasa menarik
·
Pelajar
diberikan senarai perkataan dan frasa
menarik yang telah dibukukan untuk dihafal dan mereka diminta menulis perkataan
dan frasa-frasa menarik yang baru di dalam buku catatan. Setiap hari pada waktu Pembelajaran dan
pengajaran Bahasa Melayu seorang pelajar diminta memberikan lima kata dan frasa
menarik untuk dikongsi bersama-sama.
·
pelajar
diberikan senarai penanda wacana untuk memulakan sesuatu ayat dan pelajar
diminta mengingatinya.
·
Setiap
kali waktu pembelajaran dan pengajaran penulisan karangan, pelajar diminta
menggunakan penanda wacana, kata, dan frasa menarik yang telah diberikan.
Contoh aktiviti:
Pengajaran yang saya
peroleh daripada petikan ialah ...............................................
................................. . Di samping itu,
..................................................................................
..................................................... . Selain itu,
......................................................................
..........................................................................
. Seterusnya, ...............................................
........................................... . Akhir sekali,
...........................................................................
..................................................................... .
Kesimpulannya, kita hendaklah mengamalkan nilai-nilai yang baik dalam kehidupan
seharian kita.
16
(aktiviti ini sesuai digunakan oleh murid-murid tahun 4,5, dan 6 untuk
menjawab soalan penulisan bahagian C)
6. Rumusan
Penanda
wacana merupakan perangkai ayat untuk menentukan perkaitan atau kesinambungan
antara satu idea dengan satu idea yang lain dalam ayat atau perenggan.
Tidak dapat
dinafikan bahawa sebuah penulisan karangan yang baik ialah karangan yang
mempunyai isi yang banyak dan bertepatan dengan tajuk. Walau bagaimanapun,
sekiranya sesebuah karangan itu tidak menggunakan penanda wacana yang sesuai,
maka sudah tentu karangan itu menjadi tidak sempurna disebabkan binaan ayatnya
yang tidak gramatis. Justeru penanda wacana memainkan peranan yang amat penting
dalam menghasilkan satu-satu perenggan yang menarik bersesuaian dengan
fungsi-fungsi penanda wacana itu sendiri seperti apa yang telah dijelaskan.
17
Rujukan
Awang Sariyan. (1980). Kesalahan Umum Penggunaan
Bahasa Malaysia. Kuala
Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Dr Adenan Ayob.
(2011). Tatabahasa dalam Pengajaran
Bahasa Melayu. Selangor
Darul Ehsan: Meteor Doc. Sdn. Bhd.
Harimurti Kridalaksana. (1978). ’Keutuhan wacana’ dalam Dewan Bahasa.
Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd. Nasar bin Sukor, (2007). Buku Panduan Guru Bahasa Malaysia Tahun 6.
Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka
Nik Safiah Karim, Abdul Hamid Mahmood, Farid
M.Onn, dan Hashim Haji Musa.
(2010).
Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga.
Selangor : Dawama Sdn. Bhd.
Nik Safiah Karim. (2003). Bimbingan Pelajar Bahasa Kita Jilid 2. Selangor Darul Ehsan:
Monosetia Sdn. Bhd.
Ulasan
Catat Ulasan