Linguistik Dan Sosiolinguistik
LINGUISTIK DAN SOSIOLINGUISTIK
1. Pengenalan
Menurut Kamus Dewan, edisi keempat, bahasa
kasar bermaksud bahasa yang tidak sopan atau tidak manis dituturkan
(digunakan). Manakala bahasa kesat adalah bahasa kasar yang digunakan untuk
percakapan atau tulisan yang menyakitkan hati orang lain apabila mendengar atau
membacanya.
Penggunaan bahasa yang kasar
dan kurang sopan akan menimbulkan kesan yang buruk, malah akan menjejaskan
hubungan kedua-dua pihak yang terbabit. Bahasa kasar adalah lawan bagi bahasa halus iaitu tidak mementingkan amalan
sopan santun dalam proses berbahasa. Di samping itu, penggunaan bahasa kasar
juga dapat menyinggung perasaan orang lain. Seperti yang telah dinyatakan dalam
maksud bahasa kasar tadi, dapatlah dibahagikan bahasa kasar kepada dua kategori
iaitu:
a. Bahasa Kasar
Bahasa tidak sopan ini dikaitkan
dengan penggunaan bentuk bahasa yang
tidak sesuai dengan tempat dan konteks
sehingga menyentuh perasaan pihak tertentu. Selain itu, bahasa kasar juga akan
menimbulkan rasa tidak selesa jika digunakan dalam situasi formal. Penutur yang
menggunakan bahasa kasar mencerminkan penutur tersebut mempunyai tahap
pendidikan yang rendah atau tidak tahu berbahasa kerana bahasa yang digunakan.
Contoh kata kasar ialah bodoh, sial, celaka, gila, kurang ajar, kepala otak dan
sebagainya.
b. Bahasa
Kesat
Bahasa kesat pula dikaitkan dengan
bahasa yang digunakan oleh golongan yang tidak mempunyai latar belakang
pendidikan yang baik dan dianggap bermoral rendah.
Contah
bahasa kesat; Dasar anak pungut, tak sedar diuntung. Dari kecil ku bela engkau,
kini cuba pula nak melawan aku. Nyah kau dari rumah ku ini.
Penggunaan bahasa sehari-hari yang tidak
menimbulkan kemarahan, kegusaran atau rasa kecil hati daripada pihak yang lain
merupakan bahasa yang sopan. Perumpamaan Melayu ada menyatakan ‘sebab pulut
santan binasa, sebab mulut badan binasa’ yang mana mempunyai
falsafah yang cukup tinggi dalam konteks kemahiran bertutur dan
berbahasa. Malah dalam konteks agama Islam dan agama-agama lain juga,aspek
tutur kata dan berbahasa ini diambil kira sebagai perkara yang amat
penting,kerana ia turut melibatkan hubungan perasaan antara manusia dengan
manusia yang lain.
Al Quran telah memberi beberapa
garis panduan sebagai asas bagi mewujudkan perhubungan atau interaksi yang
berkesan di antara seseorang dengan seseorang insan yang lain. Di antara
ayat-ayat Al Quran yang menjelaskan tentang perkara di atas ialah :
"Perkataan yang baik dan perbuatan memaafkan (kesilapan mereka)
adalah lebih baik daripada memberi sedekah (pemberian) yang diiringi (dengan
perbuatan atau perkataan) menyakitkan hati. Dan (ingatlah) Allah maha kaya dan
maha penyantun".
(Al-Baqarah: 263)
"Dan kalaulah engkau terpaksa berpaling daripada mereka untuk
tidak melayani mereka kerana menuntut Rahmat Tuhan kamu yang kamu
mengharapkannya, maka katakanlah kepada mereka kata-kata yang baik menyenangkan
hati".
(Al-Isra' : 28)
"Maka rahmat Allah yang menyebabkan kamu berlemah lembut terhadap
mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka
menjauhkan diri dari sekelilingmu".
(Al-'Imran :
159)
"Serulah (manusia) ke jalan (agama) Tuhanmu dengan hikmah
kebijaksanaan dan nasihat yang baik dan berbahasalah dengan mereka dengan cara
yang sebaik-baiknya….."
(An-Nahl :
125)
Petunjuk-petunjuk dari ayat-ayat
Al Quran di atas telah menggariskan bahawa hikmah kebijaksanaan, lemah lembut
dan percakapan dan bahasa yang baik adalah menjadi asas bagi mewujudkan
komunikasi dan interaksi berkesan di antara sesama insan. Manakala sifat-sifat
keras dan kasar serta kata-kata yang menyakitkan adalah dilarang.
Rasullullah S.A.W bersabda yang
bermaksud:
“Belum lurus keimanan seseorang itu sehingga lurus hatinya, dan belum
lurus hatinya sebelum lurus lidahnya. Seseorang tidak boleh masuk syurga selagi
ia belum dapat berbuat baik dengan jiran-jirannya.”
Orang yang menggunakan kata-kata
kesat dan kasar sebenarnya sedang berhadapan dengan kekalutan jiwa. Dia
sebenarnya sedang berperang dengan bayangan hitam yang ada dalam dirinya
sendiri, kerana itulah sebenarnya. Bahasa yang kesat mencerminkan jiwa
penuturnya yang dipenuhi dendam kesumat dan amat kacau. Rasulullah S.A.W
sendiri berdakwah menggunakan bahasa yang paling baik dan halus dan tidak
pernah menggunakan bahasa yang kesat dan kasar dalam pengucapan baginda.
Namun dapat diperhatikan senario
pada hari ini, ialah penggunaan bahasa yang semakin kasar dan kadangkala juga
boleh menggugat keimanan. Ia terserlah dalam penggunaan bahasa di kalangan
muda-mudi termasuk remaja, dalam blog penulisan, bait lagu dan puisi, serta
dalam rancangan di televisyen atau radio. Penggunaan bahasa kasar sememangnya
kurang enak didengar, namun itulah realiti yang terpaksa ditelan hari ini.
2. Faktor –faktor Yang
Menyebabkan Berlakunya Bahasa Kasar
Terdapat
banyak faktor yang mempengaruhi masyarakat menggunakan bahasa kasar dalam
pertuturan seharian. Antara faktor-faktor tersebut ialah:
2.1 Pengaruh Rakan dan Persekitaran
Rakan
terutamanya rakan sebaya dan persekitaran banyak mempengaruhi cara pertuturan
seharian terutamanya golongan kanak-kanak dan remaja. Ini berikutan,
kanak-kanak dan remaja banyak bergaul di luar rumah terutamanya di sekolah atau
tempat-tempat melepak, contohnay di pasar raya atau restoran makanan segera.
Golongan ini lebih cenderung menggunakan bahasa yang kasar dalam pergaulan
seharian. Hal ini amat jelas apabila mereka bergaul dengan rakan-rakan sebaya.
Sebagai contoh, ungkapan seperti ”kepala otak kau”, ”lu dah gila kah?” sering
diungkapkan oleh sesetengah kanak-kanak- atau remaja bagi menunjukkan rasa marah
atau geram terhadap sesuatu hal. Sebenarnya ungkapan sedemikian dan banyak lagi
perkataan lain yang berunsur kasar atau tidak sopan adalah amat tidak manis
didengar walaupun diungkapkan antara sesama rakan sebaya.
Penggunaan bahasa kasar di dalam Sistem Pesanan
Ringkas (SMS) dan blog juga tidak terlepas daripada punca kepada permasalahan
ini. Kadang kala, akibat mengambil mudah akan hal ini, sensitiviti orang lain
tidak dijaga. Selain itu, media juga berperanan besar dalam hal ini. Hal ini
demikian kerana terdapat penggunaan perkataan yang tidak sesuai yang
ditonjolkan dalam drama, filem dan juga lagu-lagu sedikit sebanyak menjadi
ikutan remaja maka kini. Dalam berita sukan contohnya, perkataan ”habuan” bagi
menggambarkan hadiah yang diterima pemenang adalah kurang enak didengar.
Akibatnya, penonton, terutamanya kanak-kanak dan remaja terbawa-bawa dalam
pergaulan seharian.
Maka,
apabila kita senantiasa bertutur dengan perkataan kasar atau tidak sopan, kita
sebenarnya secara tidak langsung memprogrankan minda kita ke arah pemikiran
negatif. Kesannya, kita bakal membentuk tingkah laku dan emosi yang negatif
pula.
2.2 Faktor Emosi, Cara Didikan
Keluarga Dan Persekitaran
Faktor emosi, cara didikan
keluarga dan persekitaran juga boleh menimbulkan permulaan tingkah laku
anak-anak menggunakan bahasa kasar dalam pergaulan mereeka. Seseorang yang
sering mengungkapkan perkataan yang tidak baik dan kasar merupakan gambaran
situasi emosi yang kusut, resah dan memberontak. Contohnya, semasa pembesaran
anak-anak, didikan keluarga yang tidak mementingkan penggunaan bahasa yang baik
boleh menyumbang kepada pemasalahan ini. Ibu bapa yang tidak berlemah lembut
dan menggunakan perkataan yang tidak sesuai apabila bercakap atau menegur
anak-anak mereka boleh mendidik anak-anak mereka menjadi begitu. Selain itu,
ibu bapa yang sering bergaduh di hadapan anak-anak juga cenderung untuk
menggunakan bahasa dan nada yang kurang baik dan ini meninggalkan contoh yang
tidak baik kepada anak-anak. Hal ini boleh jadi disengajakan ketika menuturkan
kata-kata demikian untuk melepaskan perasaan marah atau kekusutan fikiran,dan
besar kemungkinan juga tidak disengajakan kerana sedang alpa atau lalai dibuai
perasaan emosi tersebut.Secara tidak langsung,penggunaan bahasa sebegitu hanya
menaikkan ego mereka dan menunjukkan percubaan untuk menguasai emosi orang yang
dimarahi. Lain pula halnya ketika kita berada dalam suasana atau
keadaan yang tidak terkawal oleh emosi. Ketika itu, perasaan masa bercakap
menjadi penentu bentuk bahasa yang kita pilih. Selalunyanya, dalam keadaan
marah, kita hilang pertimbangan dalam berbahasa. Kita menjadi orang yang kurang
bahasa atau tak tahu bahasa lalu kita menggunakan bahasa kasar, bahasa yang
dianggap tidak sopan atau tidak manis dituturkan. Kekadang, apabila rasa marah
memuncak, kita menggunakan bahasa kesat, bahasa yang lebih rendah tarafnya
daripada bahasa kasar. Bentuk bahasa ini mengandungi kata maki hamun yang boleh
menyakitkan hati orang lain. Natijahnya, kita akan dianggap orang yang tidak
berbahasa lantaran berbicara tanpa budi bahasa. Anggapan ini sesuai untuk orang
yang seperti itu, kerana bahasa menunjukkan bangsa, dan bahasa jiwa bangsa
penutur.
2.3 Pengetahuan Bahasa Yang
Lemah
Kebanyakan
mereka yang menggunakan bahasa kasar ialah mereka yang mempunyai pengetahuan
cetek dan kurang teliti dan peka dengan bahasa yang digunakan dalam
berkomunikasi dan penggunaan percakapan seharian mereka. Mereka ini selalunya
mempunyai tahap akademik yang rendah dan tahap pembacaan mereka juga lemah.
Selalunya mereka yang sering mengungkapkan bahasa kasar dalam pertuturan
seharian mereka hanya berdasarkan perkataan yang dianggap biasa bagi mereka
namun sebaliknya bagi golongan lain. Contohnya, perkataan ”celaka”, ”sial” dan
sebagainya. Hanya mereka yang mempunyai tahap pendidikan yang tinggi dan
mengamalkan kesantunan dalam kehidupan tidak menggunakan bahasa kasar atau
tidak sopan ini kerana mereka masih menjaga perasaan orang lain ketika
berkomunikasi. Ini kerana mereka sedar akan tanggungjawab mereka sebagai oarang
yang berpelajaran harus menggunakan bahasa yang betul agar tidak dipandang
rendah oleh masyarakat.
2.4 Pengaruh
Televisyen dan Filem
Menurut
I Wayan Pastika, (2008), bahasa kasar
dapat dikategorikan sebagai satu kekerasan dalam berbahasa kerana ungkapan yang
digunakan dapat melukai perasaan orang lain. Stesen televisyen di Indonesia
sudah menganggap bahawa bahasa kasar merupakan hal yang biasa. Di luar negeri,
misalnya, Australia, United kingdom, dan Jepun, stesen televisyen hanya boleh
menyiarkan rancangannya (misalnya filem, rancangan lawak, dan forum-forum) yang
mengandung bahasa kasar (coarse language) pada jam-jam tertentu, ketika kanak-kanak
meninggalkan rumah untuk pergi ke sekolah atau pada pukul 10 malam ketika
anak-anak sedang tidur. Bahasa kasar
diyakini akan
membawa pengaruh tidak baik bagi perkembangan
emosi dan budi pekerti. Stesen
televisyen yang menyiarkan rancangan yang
mengandung bahasa kasar akan mendapatkan kritikan dari masyarakat.
Kata-kata di bawah ini hampir tidak pernah
didengar pada saat kanak-kanak menonton televisyen di negara tersebut. Ungkapan
kasar berikut dari film Hollywood sering
dibiarkan. Contoh perkataan yang sering diungkapkan;
Film Hollywood Lawakan:
Bahasa Filem Hollywood Maksud
Shit ‘tahi’
Bullshit ‘cakap
kosong’
fuck you ‘kurang
ajar’
go to hell ‘persetan’
kill him ‘bunuh
dia’
Televisyen Indonesia:
Rancangan Lawak ” Tawa Sutra”
”Diam, tolol”
Apa yang peliknya di negeri kita yang mengamalkan
budaya dan ketaatan agama yang sangat tinggi justeru kata-kata tersebut digunakan
dalam berbagai situasi, baik dalam filem-filem,
televisyen maupun dalam pergaulan
sehari-hari. Bahkan ada sejumlah orang yang dengan bangga menghantar ungkapan ”don’t bullshit me” atau ”fuck you” di kaca
telefon bimbit atau di baju-baju mereka. Kedua-dua ungkapan singkat ini sangat
mengganggu perasaan orang yang membacanya.
3. Analisis Bahasa Tidak Sopan
Bahasa sebenarnya wujud kerana kata, tiada kata tiadalah
bahasa. Perhubungan untuk menyampaikan dan menerima gagasan antara seorang
dengan seorang dan seterusnya antara seluruh anggota masyarakat dengan anggota
masyarakat yang lainnya di seluruh jagat ini adalah melalui bahasa.
(Keris Mas,
1988:31).
3.1 Jenis Bahasa Tidak Sopan
Mengungkapkan kata yang bukan-bukan, menyumpah
atau mencarut ialah bentuk dan penggunaan bahasa yang dianggap kasar, lucah dan
keji oleh sesebuah masyarakat.
3.1.1 Kata-kata Yang Kesat
Antara kata-kata yang sering digunakan ketika menyumpah atau mencarut ialah
kata-kata 'kotor' yang dikaitkan dengan
najis dan seks, misalnya “shit” dalam masyarakat Inggeris, dan juga menggunakan kata-kata
yang merujuk kepada haiwan yang disalahgunakan semasa memanggil atau merujuk
kepada seseorang, misalnya “babi”, “anjing”, “beruk”, “keldai” dan sebagainya. Apabila ada orang menyifatkan orang lain sebagai “anak haram”,
“celaka”, “bangang” dan sebagainya, secara automatiknya telah memberikan
kesimpulan bahawa penutur itu sendiri merupakan mereka yang berjiwa kacau. Dia
sudah tidak boleh memikirkan secara berhemah bagaimana untuk memecahkan
persoalan, dia telah buntu dek dendam kesumatnya kerana hajatnya terhalang.
Maka bagi menutupi resah dan gundah akibat kekecewaan, dengan menggunakan tutur
kata yang kasar dan ketat, seakan-akan memberikan sedikit kelegaan.
3.1.2 Pertuturan Meninggikan Nada dan Intonasi
Nada atau intonasi
yang kasar, keras dan nada suara yang meninggi mungkin membangkitkan rasa
kemarahan bagi yang mendengar. Begitu juga bahasa kasar dan penggunaan gaya
bahasa yang kurang sesuai juga antara kurangnya aspek kesantunan berbahasa.
Penggunaan bahasa yang kasar menjejaskan imej diri penutur dan boleh
membangkitkan kemarahan pendengar, oleh itu hal ini hendaklah dielakkan. Begitu
juga gaya bahasa yang berunsurkan bahasa ejekan, bahasa herdik atau bahasa
sindiran akan meninggalkan parut dalam hati penerima dan dia akan memendam
dendam.
Dewasa ini semakin ramai orang yang mempunyai bahasa
tetapi tidak berbahasa yakni tiada kesantunan bahasa, baik orang tua, baik
muda, baik orang bawahan mahupun atasan. Hal ini berlaku di tempat-tempat kerja
seperti di pejabat-pejabat awam, di firma swasta, di kilang, di lading bahkan juga turut berlaku di rumah, di tempat
membeli-belah dan sekolah.Masalah kurangnya aspek kesantunan berbahasa ini
sering terjadi pada pihak-pihak yang berkhidmat di kaunter-kaunter barisan
hadapan (costumerservices). Tiada lagi kesantunan berbahasa ketika
tetamu atau pelanggan yang hadir meminta bantuan atau minta perkhidmatan kepada
para anggota Perkhidmatan Awam yang berkhidmat di kaunter-kaunter barisan
hadapan dan jabatan-jabatan yang bertanggungjawab dalam penguatkuasaan seperti
polis dan imigresen. Bahkan cara pertuturan mereka pula amat atau sedikit kasar
serta tiada senyuman yang terukir di wajah mereka.
3.1.3 Ungkapan Sedar Atau Tidak Sedar Penutur
Za'ba (1965) mengatakan teguran
dengan menempelak dikategorikan sebagai teguran secara langsung manakala
teguran cara menyindir adalah teguran secara tidak langsung. Menurut Za'ba
lagi, menempelak bermaksud mengatakan sesuatu kepada seseorang secara tepat dan
lansung tanpa berselindung.
Mereka yang menggunakan kata
carutan atau sumpahan boleh berlaku pada dua tahap iaitu secara sedar atau sengaja
semasa bercakap untuk tujuan tertentu seperti ingin menyakiti hati atau
menghina atau menghina sesuatu pihak, menjadi agresif serta perlihatkan sikap
tertentu terhadap pihak yang dicemuhkan itu. Tahap yang kedua ialah secara
tidak sedar atau tidak sengaja yang mengakibatkan pengucapan kata 'kotor'
secara spontan, di tahap ini berlaku semasa seseorang itu menghadapi tekanan
emosi seperti dipermalukan secara tiba-tiba di khalayak, atau sewaktu melatah
dalam kalangan masyarakat Melayu. Hal ini boleh jadi disengajakan
ketika menuturkan kata-kata demikian untuk melepaskan perasaan marah atau
kekusutan fikiran, dan besar kemungkinan juga tidak disengajakan kerana sedang
alpa atau lalai dibuai perasaan emosi tersebut. Secara tidak langsung,
penggunaan bahasa kasar hanya menaikkan ego mereka dan menunjukkan percubaan
untuk menguasai emosi orang yang dimarahi.
3.1.4 Pengucapan Dalam Bentuk Ayat
Pertuturan
yang menggunakan bahasa yang tidak sopan sering kali terjadi semasa berlakunya
sesuatu urusan di antara pelanggan dengan pegawai yang bertugas. Contoh
komunikasi yang selalu didengar;
a. Engkau, ke mari … ambil nombor ni.
b. Awak duduk dulu.
Ayat di atas sebagai contoh
ujaran yang diucapkan oleh individu ketika sedang berinteraksi dengan tetamu atau pelanggan yang hadir ingin meminta
perkhidmatan di jabatan atau syarikat mereka.
Ayat (a) tersebut sudah dapat kita tafsirkan betapa
kasarnya bahasa mereka yang mengujarkan ayat ini, begitu juga ayat ayat (b).
Dalam konteks komunikasi verbal dua hala, berlaku juga trend
pengucapan yang tanpa disedari sebenarnya boleh menyinggung hati dan perasaan
orang lain terutamanya apabila berlaku antara dua peringkat umur yang berbeza.
Tentu sekali kita biasa mendengar ungkapan “tau tak pe” yang kini dilihat
menjadi kebiasaan pengucapan golongan remaja. Lebih mengecewakan ialah mereka
langsung tidak mengetahui negatifnya ungkapan tersebut walaupun bertujuan untuk
mengiyakan atau bersetuju dengan pendapat yang dikemukakan. Tingkah laku komunikasi
tersebut sebenarnya secara tidak langsung menggambarkan sikap sombong,
berlagak, membangga diri serta memperlihatkan penutur lebih tahu akan perkara
yang sedang dibincangkan walaupun melibatkan dua peringkat umur yang berbeza.
4. Kesan
Penggunaan Bahasa Kasar
Penggunaan
bahasa kasar yang berlaku secara berterusan tanpa dibendung akan memberikan
kesan kepada masyarakat amnya dan negara umumnya.
4.1 Bahasa Menjadi Rosak
Sesuatu bahasa menjadi rosak apabila
bahasa tersebut diungkapkan dengan kasar dan disalah gunakan. Contohnya, setiap
kali berkomunikasi penggunaan bahasa kasar sering diungkapkan kerana dianggap
sudah biasa digunakan dalam pertuturan harian, dalam penulisan, sietem pesanan
ringkas, di laman social dan sebagainya. Akibatnya bahasa menjadi rosak dan
menjatuhkan martabat bahasa itu sendiri.
4.2 Gejala Sosial Semakin Berleluasa
Dengan meningkatnya penggunaan
bahasa tidak sopan, masyarakat, terutamanya kanak-kanak dan remaja akan
terpengaruh dengan perkataan-perkataan dan ayat-ayat yang sering digunakan.
Mereka akan cenderung untuk menggunakan bahasa kasar bersama-sama rakan-rakan
yang lain dalam perbualan seharian. Malah sesuatu perkataan atau ayat tersebut
menjadi kebiasaan dalam perbualan seharian, contohnya unkapan
“besar
giler”, “cantik giler” yang menggambarkan perasaan yang amat suka, hairan dan
sebagainya. Ada yang mengejutkan lagi apabila perkataan dan ayat-ayat kasar
tersebut turut dilemparkan kepada ibu bapa sendiri. Ini secara tidak langsung
melahirkan indiviru yang bersikap kurang ajar dan tidak menghormati ibu bapa.
Budak-budak yang masih bersekolah juga turut biasa menggunakan perkataan dan
ayat-ayat kasar dalam pergaulan merekadi sekolah. Hal ini memberi kesan negatif
terhadap pertumbuhan dan perkembangan minda kanak-kanak. Jika tiada usaha utuk
membendung situasi ini, adalah tidak menghairankan jika kes gegaja social juga
turut berlaku dalam kalangan kanak-kanak yang belum lagi meningkat remaja.
5.3 Kekeliruan Bahasa Dan Kualiti Bahasa
Menurun
Kekeliruan bahasa terutamanya kepada
generasi akan datang turut terjadi jika penggunaan bahasa kasar berleluasa
kerana menimbulkan kekeliruan untuk mempelajari sesuatu bahasa tersebut. Mereka
akan terkeliru untuk menggunakan bahasa yang sesuai diungkapkan dalam perbualan
seharian. Trend pengucapan bahasa kasar yang bakal diwarisi akan menjadi
kebiasaan dalam perbualan seharian mereka kerana beranggapan bahawa penggunaan
bahasa kasar adalah tidak salah dan lama-kelamaan akan menjadi sebati kepada
seseorang individu tersebut. Pastinya generasi yang sering disogok oleh
perkataan dan ayat-ayat yang kasar atau tidak sopan setiap hari akan keliru
dengan penggunaan bahasa yang betul. Para pelajar akan turut terpengaruh untuk
menggunakan bahasa-bahasa yang digunakan dalam tugasan penulisan di sekolah.
5. Cadangan
Mengatasi Bahasa Kasar
5.1 Pemantauan pihak tertentu
Penggunaan bahasa kasar yang berlaku haruslah ditangani
dengan segera jika ingin memartabatkankan bahasa Melayu yang kita cintai ini.
Pemantauan secara kerap haruslah diambil dari semasa ke semasa untuk memastikan
tiadanya kesalahan penggunaan bahasa berlaku dengan sewenang-wenangnya..
Pihak-pihak berwajib haruslah memainkan peranan yang penting dalam memantau
masalah ini bukan sahaja di alam persekolahan malah di mana-mana sahaja
penggunaan bahasa kasar yang berlaku. Denda dan teguran daripada pihak berkuasa
adalah perlu bagi mengelakkan pihak tertentu atau individu daripada melakukan
kesalahan menggunakan bahasa kasar dengan bebas dan sewenang-wenangnya. Dengan
itu, setiap individu pastinya akan lebih berhati-hati dan sentiasa peka dalam
penggunaan bahasa yang betul dan lebih bersopan.
5.2 Mengadakan Seminar, bengkel Dan Kempen
Budi Bahasa
Demi meningkatkan lagi kesedaran masyarakat kepada akibat
buruk penggunaan bahasa yang tidak sopan , pihak-pihak yang berkuatkuasa
haruslah sentiasa menganjurkan dan mengadakan kempen berbudi bahasa, seminar-seminar,
bengkel, ceramah dan forum kepada masyarakat, terutamanya pihak media,
rangkaian televisyen dan radio, pengiat seni seperti artis-artis dan penerbit
filem atau drama serta pelajar khususnya agar kesedaran dan tanggungjawab
sentiasa tertanam pada setiap individu masyarakat agar mengelakkan penggunaan
bahasa kasar dalam karya dan pertuturan seharian mereka. Seminar ataupun
bengkel-bengkel haruslah mengandungi pengisian di mana golongan sasaran
didedahkan dengan contoh-contoh dan jenis-jenis kesalahan dan perkataan yang
dianggap sebagai bahasa kasar atau tidak sopan yang sering dilakukan dengan
harapan agar kesalahan-kesalahan bahasa tersebut dapat dielakkan.
Aktiviti-aktiviti seperti ini pastinya akan membuka mata dan ruang minda
masyarakat untuk lebih mencintai bahasa kita dan menghargainya.
5.3 Fikir
Keburukan sebelum bercakap dan menulis
Tindakan pihak-pihak berwajib adalah perlu dan penting dalam menangani masalah penggunaan bahasa kasar yang semakin menular di kalangan masyarakat. Namun begitu, tanpa penglibatan penuh dan sokongan padu daripada setiap individu masyarakat pastinya usaha yang dijalankan oleh pihak tertentu adalah sia-sia. Oleh itu, setiap individu juga berperanan penting dalam menangani masalah ini. Sebagai individu yang turut menggunakan bahasa Melayu adalah tidak wajar sekiranya meletakkan tanggungjawab di bahu sebelah pihak sahaja dan menonton tanpa berbuat apa-apa. Adalah tanggungjawab seseorang individu itu untuk memastikan penggunaan bahasa yang betul. Penting untuk berfikir dahulu sebelum bertutur dan menulis sesuatu ayat atau perkataan. Hal ini dapat membantu dalam mengurangkan penggunaan bahasa kasar terutamanya dalam bait-bait lagu atau dialog drama atau filem di samping turut memantapkan lagi penggunaan bahasa Melayu dalam kalangan masyarakat amnya.
5.4 Peranan Institusi Pendidikan Dan keluarga
Dalam hal ini, para pendidik dan ibu
bapa berperanan untuk membimbing para pelajar dan anak-anak mereka dalam
membentuk gaya pertuturan yang sopan dan teratur. Ketegasan para pendidik dan ibu
bapa amat diperlukan agar anak-anak terbiasa dengan disiplin pertuturan yang
terdidik walau di mana mereka berada. Anak-anak terutamanya pada peringkat umur
kanak-kanak dan pelajar sekolah sememangnya
amat mudah mempelajari ungkapan baru daripada orang di sekeliling mereka.
Mereka kemudiannya akan berusaha menggunakan ungkapan tersebut dalam pergaulan
seharian, walaupun pada dasarnya mereka tidak memahami apa yang dipertuturkan.
Maka para pendidik dan ibu bapa perlu menegur dan menegah para pelajar dan anak-anak
kecil daripada menggunakan perkataan yang kasar atau kesat sejurus perkara tersebut
berlaku agar tidak diulangi lagi.
APENDIKS
RUJUKAN
/ REFERENSI
Nama Pengarang, (tahun), Tajuk Buku,
Penerbitan
I Wayan Pastika, (2008), Jurnal e-Utama,
Jilid1 Bahasa Pijin dan Bahasa Kasar dalam
Acara TV Indonesia*
Keris Mas, (1988), Perbincangan
Gaya Bahasa Sastera. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Za'ba,1965. Ilmu
Mengarang Melayu, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ulasan
Catat Ulasan